Výzva
Čile má jednu z najvyšších mier samovrážd mládeže a školského násilia v Latinskej Amerike. Má tiež druhú najvyššiu mieru rastu samovrážd zo všetkých členských krajín Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD)1. Národné údaje ukazujú, že ak sa nepodniknú opatrenia, o štyri roky nastane situácia, kedy takmer každý deň skončí svoj život jeden adolescent2. Štúdie od organizácie UNICEF, ministerstiev sociálneho rozvoja a vzdelávania a nadácie Todo Mejora dlhodobo naznačujú, že počas dospievania doma, v škole aj spoločnosti prevláda násilie na základe sexuálnej orientácie a rodovej identity a jej vyjadrenia (SOGIE)3. Školský personál často vyslovuje homofóbne poznámky proti lesbám, gayom, bisexuálom či transrodovým osobám a rodičia či úradné osoby ani po upozornení na to zvyčajne nespravia vôbec nič4. Úsilím organizácie Todo Mejora je vytvoriť priestor, kde si deti aj adolescentov bezpodmienečne vážia a podporujú ich aj napriek diskriminácii, odmietnutiu rodinou či homofóbnemu šikanovaniu.
Organizácia Todo Mejora sa rozhodla pomocou technológie prevratne zmeniť svoje procesy, aby mohla vytvoriť tento bezpečný priestor. Členovia tímu vedeli, že musia vytvoriť informačné ústredie na zaistenie inštitucionálnej archivácie a uchovanie histórie (dokumenty, fotky, videá, kontakty atď.). Potrebovali však viac než len bežnú kartotéku – chceli totiž prehĺbiť spoluprácu, čím by zvýšili efektívnosť a produktivitu.
Nezisková organizácia Todo Mejora sa chcela rovnako ako mnoho ďalších sústrediť aj na nové spôsoby oslovenia cieľového publika: LGBT detí a adolescentov hľadajúcich informácie a pomoc. Zároveň pritom chceli zvýšiť povedomie o svojej organizácii medzi obyvateľstvom Čile. Oslovenie širšieho publika bolo obzvlášť dôležité na prilákanie viacerých prispievateľov a dobrovoľníkov, a to predovšetkým cez digitálne médiá.
Príbeh
Organizácia Todo Mejora chcela zvýšiť pravdepodobnosť oslovenia LGBT mládeže, takže sa rozhodla použiť program Google Ad Grants. Verila, že reklama sprostredkuje odkaz nádeje a podpory a zároveň otvorí dvere k ďalším zdrojom. Ak napríklad rozrušený používateľ vyhľadával na Googli výraz „samovražedné myšlienky“, zobrazila by sa mu reklama organizácie Todo Mejora s upokojujúcim odkazom a alternatívou k samovražde. Organizácia tiež analyzovala hľadané výrazy, ako napríklad „Chcem spáchať samovraždu“ alebo „Koho zavolať, keď chcem spáchať samovraždu?“, „Kam mám ísť s dcérou, ktorá sa pokúsila o samovraždu?“, „pomôžte mi“, „chcem zomrieť“. Bol to emotívny proces, ale tím pochopil, aké dôležité je s niekým spojiť používateľov hľadajúcich podporu v ťažkých časoch.
Organizácia Todo Mejora tiež začala službou Google Workspace riadiť svoju činnosť, pričom využila priestor s kapacitou 30 GB na jedného používateľa a neobmedzený počet účtov s cieľom zaistiť užšiu spoluprácu svojho tímu. Teraz vykonáva všetku dennú prácu v Gmaile, Kalendári Google a na Disku Google.
Organizácia Todo Mejora rozpoznala dôležitosť vizuálneho odkazu pre mladých, a preto sa rozhodla pomocou služby YouTube podeliť o osobné svedectvá motivujúce komunitu LGBT mládeže v Čile. Jej tím používa vo videách prekrytia s výzvami na akciu, čím sa pokúša propagovať svoje poslanie a dosiahnuť kľúčové ciele, ako napríklad získavanie finančných prostriedkov.
„Najviac ma prekvapilo, že to fungovalo! Bolo zaujímavé vidieť, čo ľudia vyhľadávajú v doméne Google.com: „Chcem spáchať samovraždu“, „Koho zavolať, keď chcem spáchať samovraždu?“, „Kam mám ísť s dcérou, ktorá sa pokúsila o samovraždu?“, „pomôžte mi“, „chcem zomrieť“. Bolo to veľmi informatívne a smutné, ale motivovalo nás to k posilneniu nášho úsilia a vytvoreniu reklám v programe Google Ad Grants s cieľom poskytnúť podporu osobám v núdzi.“
Julio C. Dantas, zakladateľ organizácie Todo Mejora
Vplyv
Jedného dňa kontaktovalo organizáciu Todo Mejora devätnásťročné dievča prostredníctvom kanálov podpory a povedalo: „V depresii som na Googli vyhľadávala, ako spáchať samovraždu. Vo výsledkoch vyhľadávania sa objavila vaša nadácia Todo Mejora („Bude lepšie“). Zlepšilo mi to náladu a pripomenulo dôvod, prečo pokračovať ďalej.“ V jednoduchom vyhľadávaní Google si mohla vybrať aj inú možnosť. Namiesto toho však našla pomoc a prostredníctvom kanála podpory sa porozprávala s našimi odborníkmi. V ten deň sme zachránili život, a to s pomocou programu Google Ad Grants!
Tieto odkazy nádeje pomáhajú LGBT mládeži prekonať ťažké situácie a vidieť lepšiu budúcnosť. Od nadviazania partnerstva s programom Google pre neziskové organizácie sa jeho dopad na organizáciu Todo Mejora jasne prejavil aj v číslach. Z roku 2015 na rok 2016 došlo k 20 % zvýšeniu návštevnosti prostredníctvom Vyhľadávania Google. V roku 2015 pochádzalo 55 % návštevnosti webu zo sociálnych médií, pričom 28,6 % bolo z Vyhľadávania Google. V roku 2016 sa to vymenilo a sociálne médiá sa podieľali na 33,12 % návštevníkov, pričom návštevy z Vyhľadávania tvorili 49,59 %.
Táto zvýšená návštevnosť prostredníctvom programu Ad Grants podnietila organizáciu Todo Mejora k rozšíreniu svojich kanálov podpory. Tento rok predĺžila podporu na telefonickej linke pomoci ľuďom so samovražednými sklonmi z dvoch na sedem hodín týždenne a súčasne pracuje na budúcoročnom rozšírení až na tridsať hodín týždenne.
Todo Mejora dnes vykonáva všetku každodennú prácu pomocou služby Google Workspace pre neziskové organizácie. Práca je potom uložená na Disku Google. Tím zistil, že na ukladanie nepotrebuje žiadne ďalšie služby ani produkty. Umožňuje to uchovávať všetky dokumenty a ľahko na nich spolupracovať. Z celkového hľadiska išlo o kľúčový krok, ktorý pomohol tímu rozšíriť hĺbku a šírku svojej činnosti.
Todo Mejora využila nástroje programu Google pre neziskové organizácie na rozvoj a posilnenie svojej organizácie, aby sa mohla sústrediť na záchranu životov LGBT mládeže v Latinskej Amerike.
1OECD (2016). Študenti s nízkym výkonom: Prečo zaostávajú a ako im pomôcť uspieť. PISA. OECD Publishing. Paríž
2 Ministerio de Salud de Chile (2013). Situación Actual del Suicidio Adolescente en Chile, con perspectiva de Género [Súčasná situácia samovrážd adolescentov v Čile so zameraním na rodovú príslušnosť]. Programa Nacional de Salud Integral de Adolescentes y Jóvenes. Čile.
3 Fundación Todo Mejora (2016). Encuesta Nacional de Clima Escolar. Experiencias de Violencia e inseguridad Escolar de Estudiantes Lesbianas, Gays, Bisexuales y Trans [Prieskum atmosféry v národnom školstve. Prípady násilia a nebezpečia v školskom prostredí páchané na žiakoch, ktorí sú lesby, gayovi, bisexuáli alebo transrodové osoby]. Fundación Todo Mejora. Chile.
4Berger, Christian (2015). Bullying homofóbico en Chile: Investigación y Acción [Homofóbne šikanovanie v Čile: Prieskum a opatrenia]. Fundación Todo Mejora. Čile.